Marine van Manet ontdekt

MarineEM

Toen het bestaan van de Gurlitt collectie in 2013 wereldkundig werd gemaakt, was het een sensatie: honderden meesterwerken, tijdens WO II van joodse mensen geroofd of voor weinig geld van hen gekocht door een handelaar in nazi-dienst waren eindelijk terecht. Het gaat om meesterwerken van o.a. Lucas Cranach, Eugène Delacroix, Edwards Munch, Claude Monet, Henri Toulouse Lautrec en ja.. er kwam ook een Marine tevoorschijn van 'mijn' Edouard Manet. Hij schilderde het in 1873 en het is getiteld Temps d'orage. Toen hij als jongen weigerde rechten te gaan studeren omdat hij wilde schilderen, werd hij door zijn strenge vader naar zee gestuurd. Alles beter dan een zoon die kunstenaar wordt, zo bedacht Auguste Manet. Aan boord van het zeilschip schreef Edouard zijn Petite Maman in Parijs: '.. wat een eentonig bestaan, dat leven van een zeeman. Altijd de hemel en het water, aldoor maar hetzelfde..'
Zijn vriend Antonin Proust schreef later in zijn herinneringen: 'Het schip was uit Frankrijk vertrokken met een lading Hollandse kazen : ze lagen opgestapeld op het dek. Omdat ze door het zonlicht waren verbleekt, zei kapitein Besson op een dag olijk tegen Edouard Manet: 'Jongeman, jij schildert toch zo graag. Hier is een pot met menie en een kwast. Geef jij al die kazen maar eens een likje.' Manet deed wat hem gezegd werd. 'Toen we aankwamen,' vertelde hij later, 'blonken al die kazen als tomaten.'

Suzanne op het strand

surlaplageEM
Manet schilderde het teruggevonden zeestuk in de zomer van 1873. Hij hield toen met zijn vrouw Suzanne, haar zoon Léon en de familie Manet vakantie in Boulougne-sur-Mer. Die zomer schilderde hij ook Sur la Plage, waarop Suzanne lekker zit te lezen in het zand met een strooien luifelhoedje op. Haar zwager Eugène ligt steunend op zijn elleboog naast haar. Hij doet denken aan zijn houding op Le déjeuner sur l'herbe. Aan de zeer hoge horizon zeilen kleine scheepjes over het glinsterende blauw. Opeens zijn ze weer heel dicht bij me: Suzanne en Edouard Manet. Hij is opgetogen omdat zijn schilderij de verdiende erkenning krijgt.
Sinds ik vier jaar aan het schrijven van mijn boek Suzanne en Edouard Manet wijdde, hebben ze me nooit echt verlaten. Ik denk dat ze nu ook in Bonn en Berlijn gaan kijken, want de Gurlitt-collectie is over twee musea verdeeld: tot en met 11 maart 2018 te zien in de Bundeskunsthalle in Bonn en tot en met 4 maart 2018 in het Kunstmuseum in Bern.

Manet in Wuppertal

In het Von der Heydt-Museum in Wuppertal is in oktober een tentoonstelling geopend met 45 werken van Manet. Nog tot 25 februari 2018 te zien.

Geschiedenis: levend organisme

Cornélie van Wassenaer 1Foto: Collectie Huisarchief Twickel

De voltooid verleden tijd blijkt niet te bestaan. Alle gebeurtenissen werpen hun beelden het heelal in en komen over miljoenen jaren aan op een ster of een planeet. Worden ze daar misschien opgevangen en geprojecteerd? Ik lees met een gevoel van oneindigheid over de recente wetenschappelijke ontdekkingen in de ruimte en dan ligt een fantasy-verhaal al klaar. De legers van Napoleon marcheren – ergens miljoenen lichtjaren ver – nog altijd richting Waterloo. Wat was daar aan de hand op die oude, uitgedoofde planeet Aarde? vragen ze zich af op een plek tussen de sterren zonder tijd of ruimte.

Rouwbord voor Marie Cornélie

rouwbordFoto: Dank aan Dirk Lammersma

Geschiedenis is een levend organisme dat niet kan sterven, sterker dan wij. Gebeurtenissen uit mijn boeken blijven doorgroeien vanuit hun wortels. Telkens komt er iets nieuws bij aangereikt door het verleden. Deze herfst kreeg ik via boekwinkeltjes.nl waar ik een boek bestelde contact met Dirk Lammersma, antiquariaat Interboek in het oosten van het land. Bij de bevestiging van mijn bestelling mailde hij dat hij vier titels van mij in voorraad heeft waar onder Marie Cornelie van Wassenaer dagboek van de reis naar Sint-Petersvburg 1824-1825. Hij stuurde me een foto van een rouwbord in een kerkje in Lage, net over de Duitse grens. Een 'Totentafel' vervaardigd BY DEN DOOD VAN M. C. GRAVINNEN VAN WASSENAER LAATSTE AFSTAMMELING VAN DEN ADMIRAAL VAN WASSENAER OBDAM EN ECHTGENOTE VAN J. D. C. BARON VAN HEECKEREN VAN WASSENAER.
En dat rouwbord kende ik nog niet. De gravin tevens Vrouwe van Lage, die in 1850 diep betreurd in Den Haag op het Lange Voorhout overleed, liet bewondering, dankbaarheid en liefde na. Op het rouwbord is in goudkleurige letters in twee talen een aangrijpend gedicht geschreven. Helemaal in de poëziestijl van haar dagen begint de dichter met een oproep: 'Ween! Ween! Ja ween! Met Delden. De Vrouwe van Wassenaer is niet meer..'
Ik wil u de complete Nederlandse tekst niet onthouden en als er een 5de druk van mijn boek verschijnt hoop ik het er in op te nemen:

rouwbordMarieCornelie

Kasteel Ruurlo dat Marie-Cornélie tekende

RuurloKasteel Ruurlo door Marie-Cornélie getekend 1823 kort voor haar reis naar Sint-Petersburg. Hier woonden haar oom en tante Van Heeckeren Van Kell met haar twee neven en zes nichten. Collectie Huisarchief Twickel

Marie – Cornélie tekende in 1823 in haar schetsboek nauwgezet Kasteel Ruurlo, waarin haar nichtjes en neefje Van Heeckeren Van Kell en haar stiefmoeder Sophie woonden. Zij had als meisje in Den Haag tekenlessen gehad van de landschapschilder Jean François Valois. Haar grootmoeder schreef: '... hij vindt er natuurlijk fouten in, maar voor een begin in Oost-Indische inkt klon hij niet beter wensen.'
Kasteel Ruurlo is nu een museum gewijd aan het werk van Carel Willink. Het loopt storm vanuit het westen, naar het verbluffende MORE in Gorssel en het nabije Kasteel Ruurlo. Vergelijk het huidige kasteel Ruurlo met de aandoenlijke tekening van de gravin van Wassenaer.

Paleis Soestdijk is niet meer van ons

Ik beloofde u deze zomer onder de kop Voor het laatst Paleis Soestdijk dat ik het niet meer over Soestdijk zou hebben. Maar in september kreeg ik een uitnodiging om bij de opening te zijn van de allerlaatste tentoonstelling getiteld Transformatie: van leerling naar meester (tot 17 december) die Artifex hier organiseert.
Escher Lucht en WaterM.C. Escher, Lucht en water I, houtsnede, 1938. © the M.C. Escher Company BV-Baarn-the Netherlands.

Toen ben ik toch maar gegaan. Het was een vreemde ervaring. Niemand was echt vrolijk, zoals bij de opening van een expositie gebruikelijk is. Er waren ontbijthapjes en koffie – want we werden om 8.30 uur verwelkomd - en er waren toespraken. Soms met vage toespelingen op de toekomst van het paleis. Maar niemand kon er iets zinnigs over mededelen. Iedereen besefte: wat hebben we er nog mee te maken? Paleis Soestdijk is niet meer van ons. Het heeft een nieuwe eigenaar, een projectontwikkelaar die ermee kan doen wat hij wil.
Bedrukt liepen we door de vertrouwde tuinen naar de belétage en bekeken de betoverende werken van Escher en diens leraar Samuel Jessurun De Mesquita. Wie de biografie van Wim Hazeu over de fameuze graficus Escher heeft gelezen, weet hoe fataal het met De Mesquita afliep: hij werd tijdens WO II weggevoerd naar een vernietigingskamp en de bezetters vertrapten met hun laarzen zijn litho's. Escher vond in zijn atelier nog een prent met de afdruk van een Duitse laars.

MesquitaExtaseSamuel Jessurun de Mesquita, Extase, houtsnede, 1922.

Hoe wondermooi het werk van De Mesquita is drong tot mij door toen ik de slanke vogels, de zebra, het naakte meisje en de landschappen van De Mesquita naast de prenten van zijn leerling zag. U kunt zelf nog gaan kijken tot 17 december. Dan is het gedaan met het historische gebouw, de nostalgie die nog in de zalen en op de trappen hangt zal wijken voor de inrichting van hotel- en conferentiekamers.
Geen Salve Soestdijk meer, maar toch dank voor alle steun die ik in de loop der jaren van u mocht ontvangen voor mijn plan om in het paleis een museum van de 19de eeuw te openen. We hebben ons best gedaan. We hebben verloren.

Hollandse meesters

FloraRembrandt van Rijn, Flora, 1634
© State Hermitage Museum, St Petersburg

De bezoekersaantallen van de tentoonstelling Hollandse Meesters in de Hermitage Amsterdam lijken alle records te gaan slaan. De oogappels van de tsaar, zoals de mooie ondertitel luidt, zijn ook zo verleidelijk geëxposeerd dat ze er in de Hermitage in Sint-Petersburg wel jaloers op moeten zijn. Dit mag u deze winter niet missen.

Panorama Amsterdam

panoramaFoto: Ilja Huner

Met hetzelfde kaartje hebt u nu ook toegang tot een nieuwe attractie van het museum: Panorama Amsterdam. City Time Lapse. In deze gloednieuwe surroundshow beleeft u het ontstaan en de groei van Amsterdam aan de Amstel, van de vroege middeleeuwen tot het heden. Heerlijk om met buitenlandse gasten te doen, want de show is ook in het Engels. Maar zeker zo opwindend voor de Nederlandse bezoekers die na de Hollandse meesters en thee in het restaurant de dag in stijl willen afronden.

Mijn volgende boek schrijven..

Nu de dagen korter worden, de nachten langer zal het u misschien niet zo opvallen dat ik ben weggedoken in mijn volgende boek. Ik ga aan hoofdstuk twaalf beginnen en vestig al mijn aandacht en inlevingsvermogen op een nieuw, betoverend tijdperk.

Zie ook: historisch toerisme

Thera Coppens 9 november 2017

OmslagSuzanne
Lezingenagenda

Nieuwe gasten melden zich aan

Toekomst Historisch Toerisme Bureau

U kunt ons volgen op Facebook

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

 OmslagSuzanne

OmslagSuzanne      OmslagSophie      omslaghortense      OmslagMarieCornelie

E OmslagSuzanneHistorisch Toerisme Bureau

zilverenkoets2

 Tromplaan 7A 3742 AA Baarn T. 035 5422091 E. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Go to top